본문 바로가기

끄적 끄적/피아노 공부

박치탈출 1차 시도 (마음 다잡기)


박치탈출 1차 시도 (마음 다잡기)

피아노 연습에 임하는 방법에 대한 다양한 글들이 있던데 그 중에서 한편 번역을 해 보았습니다. 피아노는 물론 음악과는 다른 길을 걸어 왔던 저에게 이런 번역이 아무래도 자신이 없긴 하지만 박치를 탈출해야겠다는 일념으로 무리한 번역으로 올려 봅니다. 저처럼 늦게 시작해서 고생하고 계실 모든 분들과 공유했으면 합니다.

참고로 원문과 출처를 글 아래쪽에 붙여 두겠습니다. 



피아노 연습 원칙

1. 들으세요! 연습에서의 다른 모든 것은 당신이 당신 자신의 소리에 귀 기울이는 것에 달려 있습니다.

2. 제일 처음부터 정확하게 하세요. 언제나 음정, 소리, 그리고 음악적 표현에 있어서 완벽을 목표로 하세요. 당신은 할 수 있습니다. 처음 하는 바로 그 순간부터 정확하게 하려고 한다면, 그것은 쉬워요. 일단 백 번을 잘못된 형태로 연습을 하고 나면, 그 곡을 완벽하게 치는 것은 매우 어려워집니다. 단 한번 정확하게 하는 것이 천 번을 틀리게 하는 것보다 낫다는 것을 명심하세요.


심리학자들은 말하길 : 하나의 자극은 주의 깊게 7번 관찰되면 장기 기억 속으로  들어 갑니다. 그러나 부정확한 자극이 처음 배워지면 바른 자극을 배우기 위해서 평균 35회의 반복이 필요합니다. 처음에 바르게 배우는 것이 부정확하게 배운 후 다시 배우기보다 5배 더 쉽습니다.

3. 음악을 이해하려고 노력하세요. 당신의 이론시간에 배운 것들과 여러분이 음악에 대해 아는 모든 것을 당신이 연주하는 곡에 적용하세요. the key, scales, chords, patterns, repeated sections, the form, phrases, accompaniment patterns, rhythmic patterns – 찾을 수 있는 모든 것을 찾으세요. 음악을 이해 한다면, 더 빨리 배우고, 더 잘 외우고, 더 음악적으로 연주하게 될 것입니다. 피아노 옆에 연필을 항상 두고 음악속에서 찾게 되는 것들을 적으세요.

학습을 연구하는 심리학자들은 “무엇인가의 의미를 분석하는 것은 여러분이 그것을 더 오랫동안 기억하게 하는 것을 돕는다”라고 말 합니다.


4. 적어 두세요. 적어 두면 여러분이 사물을 더 잘 기억하게 도와줍니다. 하루, 이틀 그리고 일주일 후에 그것을 보게 되면, 여러분의 기억을 상기해 주고 그것을 여러분의 영구기억의 부분으로 만들게 도와 줍니다. 만약 적어 둔다면, 이 과정은 자동적으로 일어 납니다. 만약 적어 두지 않는다면, 여러분은 아마도 그것을 다시 생각하게 되지 않을 것이고 결국 그것을 잊게 될 것입니다.


여러분이 적어 두어야 하는 것들

여러분의 선생님이 말하는 것. 우리들은 피아노 레슨에 수십 만원의 돈을 지불 합니다, 그러나 우리는 피아노선생님의 방문을 걸어 나가는 순간, 선생님이 하신 말씀의 90%를 잊어 버립니다. 그것은 마치 우리가 피아노 레슨에 지불하는 돈의 90%를 버리는 것과 같습니다. 피아노 선생님은 여러분을 위해 적어 두려고 하십니다만 모든 것을 적어 놓을 수는 없습니다. 여러분은 집에 가서, 연습을 하면서, 바로 그 음악이나 공책 그곳에 여러분의 레슨에 관한 기억하는 모든 것을 적어 놓으세요. 이것은 완전한 문장일 필요는 없습니다. – 단지 여러분이 이해하고 여러분의 기억 속에서 움직이는 노트와 구절이면 됩니다. 이렇게 한다면, 여러분은 얼마나 많은 것을 기억하고, 피아노 선생님은 똑 같은 것을 얼마나 적게 반복해도 되는지 알게 되어 놀라게 될 것입니다.


여러분이 음악에 대해 알아 낸 것들. 여러분이 한 곡이 D 장조라는 것을 알아 낸다면, “D장조”라고 적으세요. 만약 F major chord를 찾아 내면 그것을 적으세요. 그리고 하나의 곡이 ABA 형태라는 것을 알게 되면, 그것을 적으세요. 이러한 것들을 한번 알아 내고서 그것을 잊어 먹는 것은 결코 좋지 않습니다.


해석(Interpretation). 모든 다이내믹과 템포 표시에 동그라미를 치세요. 여러분이 그 곡을 어떻게 연주하고 싶은지를 적어 놓으세요. 예를 들며, 크레센도와 디크레센도를 어떤 특정 부분을 여러분이 어떻게 연주하고 싶은가를 보여 주기 위해 그려 보세요.


장기 기억을 연구하는 심리학자들은 말합니다 : 어떤 특정한 자극을 여러분의 장기 기억의 부분으로 만드는 핵심은 오랜 기간에 걸쳐 그것을 반복하여 복습하는 것이다. 이러한 방법으로 복습되지 않은 기억들은 시간이 지나가면서 점차 약해진다. 적어 두는 것은 여러분이 특정 시간동안 복습하도록 해 주고 그렇게 함으로서 여러분의 장기 기억의 일부가 되도록 만들어 준다.


5. 여러분 자신의 선생님이 되세요. 여러분의 선생님이 여러분이 해야 할 모든 것을 말할 때까지 기다리지 마십시오. 여러분이 스스로의 힘으로 찾아 내세요. 종종 여러분은 문제가 무엇인지 알아 내고 그것을 마치 선생님이 하시는 것처럼 문제를 해결해 냅니다, 그렇다면 왜 기다려야 할까요 ?

결국에는, 여러분이 다른 사람들의 도움을 얻어서 여러분 자신에게 피아노 치는 법을 가르치는 것입니다.


6. 연습을 문제해결과정(Problem solving)으로 보세요. 연습을, 일정 정도의 시간을 피아노에 쏟아 붓는 것으로 보거나 여러분의 연습곡을 일정 횟수 반복하는 것으로서 여기지 마세요. 연습을 여러분이 연습하는 곡에서 문제를 찾아 내고 그것을 해결하는 과정으로 보세요.

이 과정에는 세가지 단계가 있습니다.

       

 문제 확인하기 (Identify the problem). 그 곡이 어떻게 들려야 하는지를 알아야 합니다, 그리고 그렇게 들려야 하는 형태와 실재로 들리는 소리의 차이를 인식하세요.


무엇이 문제의 원인인지 알아 내기. 그 문제는 테크닉 부족 때문인가요 ? 나쁜 운지법(Bad fingering) ? 음악 속에서 서투른 뻗음이나 도약(stretch or jump) ? 여러분의 마음속에 그곡에 대한 불명확한 그림 때문인가요? 무엇 때문이든지 간에 그 문제의 원인이 무엇인지를 알아야만 그것을 고칠 수 있습니다.


문제 해결하기. 이것은 아마도 아래에 줄 쳐진 연습 방법, 손가락 사용을 바꾼고, 더 잘 이해하기 위해 곡을 분석하고, 또는(마지막으로) 편안히 연주할 수 있을 때까지 그 부분을 반복해서 연습하는 것 등의 연습 방법 일부를 이용하는 것을 의미 할 수 있습니다. 여러분 스스로 풀 수 없는 문제들은 여러분의 선생님이나 동료 학생들에게 물어 보세요.


7. 세가지 중요한 질문을 기억하세요. 한 소절(passage)이 좋다는 것을 어떻게 아세요? 그것이 기술적으로나 음악적으로 가장 최고로 좋다는 것을 어떻게 아세요 ?

여러분 자신에 다음의 세 질문을 하는 것이 좋은 출발점입니다. 만약 다음 세 질문 모두에 “예”라고 대답한다면 여러분은 여러분의 노정에 자신감을 가져도 됩니다. 만약 세가지 요소중 한 두개와 관련해서 문제가 있다면 여러분은 문제 해결을 할 필요가 있습니다.


1. 정확한 소리가 나는가? (Does it sound right ?) Does it have the right notes, the right rhythms, the right dynamics and phrasing, the right tempo, the right articulation, the right voicing? (정확한 한글화가 애매(^^;;)해서 그냥 원어로 보는게 나을 거 같은 부분임. 음악 전공하시는 분이 있으면 도움주세요)

2. 바른 느낌이 드는가 ? 이 부분을 연주하는데 있어 가능한 가장 편안한가, 아니면 손이나 팔, 어깨, 목 아니면 다른 어딘가에 지나친 긴장을 느끼지는 않는가? 일반적으로, 여러분의 움직임이 부드럽고 흘러가는 느낌인지 아니면 예리하고 돌연하게 느껴 지는가 ? 여러분은 여러분의 손, 팔, 몸이 어떻게 느끼는지를 지각조차 하고 있는지 아니면 이러한 느낌들을 모두 막고 있었는지요 ?

3. 바르게 보이는가 ? 지나친 긴장의 증거를 볼 수 있나요 ? 여러분의 움직임-손, 손가락, 팔, 머리, 그리고 몸 전체의- 안무가 바로 그 구절의 필요성에 부합해 보입니까?


여러분이 무엇을 하고 있는지 보는 것은 여러분의 근육의 느낌과 감정을 더 잘 이해 하는 것에 종종 많은 도움이 됩니다. 근육의 느낌은 종종 아주 미묘합니다 : 여러분의 눈은 여러분이 느끼는 것을 조율하는 것에 도움이 됩니다. 여러분 자신을 거울이나 비디오를 통해서 관찰하면 종종 매우 도움이 됩니다.


학생들은 종종 소리에만 관심을 기울입니다. 피아노에서는, 여러분의 몸을 완전히 잘못된 방식으로 잘못 쓰면서도 동시에 완전히 정확하고 심지어 아름답고 음악적인 소리를 내는 것이 가능합니다. 여러분은 이런식으로 일년이나 심지어 10년 정도를 연주할 수도 있을 것입니다.- 그러나 결국엔 그것은 여러분을 따라 잡을 것입니다. 한편으로 여러분의 소리와 기술에서 다양한 고통이나 통증을 가지게 될 것입니다 – 심지어 좋다 할지라도 – 하지만 그것은 좋지 않은 것입니다.


PIANO PRACTICING PRINCIPLES AND METHODS HOME PAGE


World Piano Pedagogy Convention Notes

by Dr. Brent Hugh

Assistant Professor of Piano

Missouri Western State College Department of Music


You might take a moment to find out more about the Keyboard Studies program at MWSC,

or visit our online message board about learning and teaching piano.

This document has four main parts:

[ Introduction | Piano Practice Principles | Piano Practice Techniques | User Added Comments and Techniques ]


Piano Practice Page: Introduction


Please note that this document is not The One and Only True and Correct Way to Practise the Piano. Rather, it is a gigantic collection of ideas and techniques that I have personally found useful in my years of piano practice. Take what you like and leave the rest.

And if you have an idea for practising the piano or a specific practice technique you do like better, please add it to the User Added Comments and Practice Techniques Page.


If you would like find out more about receiving PIANO PRACTICE TIPS, my bi-weekly email newsletter with (you guessed it) tips and suggestions for when you practise the piano, click here.


Acknowledgements

Most of the ideas and piano practising methods found in this document are not original with me, but are taught and used by many pianists. In particular, I learned many of these methods from my own teachers: Lenora Ford Brown (University of Utah), Gary Amano (Utah State University), and Ruth Ann Rich (University of Missouri-Kansas City).


One other very interesting resource for piano practising is The Art of Piano Performance: Perfect Practice by Peter Coraggio, illustrated by Jon J. Murakami (San Diego, CA: Kjos Music Co., 1997). At first glance--it is a comic book, with silly characters and all--this seems an unlikely source for serious information about piano practising. But in reality it is a wonderful source for intermediate to advanced pianists, which neatly summarizes how an understanding of the psychology of learning can lead to faster and better learning of the piano repertoire. It has many practical suggestions and useful practice techniques. In particular, Coraggio suggests the "pencil practice" method (see below).


Why does this document keep switching between "practice the piano" and "practise the piano"?


[ Introduction | Piano Practice Principles | Piano Practice Techniques | User Added Comments and Techniques ]

Piano Practice: Introduction


Using these practice principles and methods will help you learn your pieces faster and better and will help you improve your technique. By using good practice methods, you can learn twice as much in half the time, and your pieces will sound better, too.


Each person learns in a unique way. Because of your experience, background, and abilities, you will learn in a way that is different from the way any other person learns. So practice techniques and learning methods that work well for one person may not work as well for another. Furthermore, a technique that is very helpful in practicing a certain piece by, say, Bach, may be useless in helping you to learn another work by, say, Debussy. You must be endlessly creative, experimenting and trying different methods, to discover which will work best to help you learn a particular passage or work.


[ Introduction | Piano Practice Principles | Piano Practice Techniques | User Added Comments and Techniques ]

PIANO PRACTICE PRINCIPLES:


1. Listen! Everything else in practicing depends on you listening to yourself.


 


2. Do it right from the very first. Always aim for perfection in notes, sound, and musical expression. YOU CAN DO IT! If you work to get it right from the very first, it's easy. Once you've practiced it a hundred times the wrong way, though, it's very difficult to play it perfect. Remember: doing it one time right is better than doing it a thousand times wrong.


Psychologists say: A stimulus enters long-term memory (that is, it is "learned") after it has been attentively observed 7 times. But if an "incorrect" stimulus is first learned, it then takes an average of 35 (!) repetitions to learn the "corrected" stimulus. Learning it right the first time is five times easier than re-learning after learning it incorrectly.


 


3. Try to understand the music. Apply the things you have learned in your theory classes and everything you know about music to the pieces you play. Look for the key, scales, chords, patterns, repeated sections, the form, phrases, accompaniment patterns, rhythmic patterns--everything you can find. If you understand the music, you will learn it faster, remember it better, and play it more musically. Keep a pencil by the piano and write these things in the music as you find them.


Psychologists who study learning say: Analyzing the meaning of something helps you remember it longer.


4. Write things down. It helps you remember things better if you write them down. When you see it a day, two days, and a week later, it refreshes your memory and helps make it a part of your permanent memory. If you write things down, this process will happen automatically. If you don't write them down, you probably won't think of them again, and you will forget them.


Things you should write down:


Things your teacher says. We pay hundreds of dollars for piano lessons, yet the minute we walk out the piano teacher's door, we forget 90% of what the piano teacher has said. It's just like throwing away 90% of the money we pay for piano lessons. The piano teacher tries to write things down for you but just can't write down everything. You should go home, play through your pieces, and right there in the music or in a notebook write down everything you can remember about your lesson. This doesn’t have to be complete sentences—just notes and phrases that you understand and which will jog your memory. If you do this, you will be amazed at how much more you remember and how much less the piano teacher has to repeat the same thing.

Things you figure out about the music. If you figure out a piece is in the key of D major, write down: "D major." If you find an F major chord, write it down. If you figure out the piece is in ABA form, write it down. Figuring these things out once and then forgetting them does no good.

Interpretation. Circle all the dynamics and tempo markings. Write in how you want to play the piece. For instance, draw crescendos and decrescendos to show how you're going to play a particular phrase.

 


Psychologists who study long-term memory say: The key to making a particular stimulus a permanent part of your long-term memory is to review it repeatedly over a long period of time. Memories that are not reviewed in this way become gradually weaker with time. Writing things down allows you to review them over a period of time and so make them part of your long-term, permanent memory.


 


5. Be your own teacher. Don't wait for your teacher to tell you every thing to do; figure it out for yourself. Often you can figure out the problem and solve it just as well as the teacher can, so why wait?


In the end, you teach yourself how to play the piano, with some help from others.


 


6. Look at practicing as problem solving. Don't look at practicing as putting in a certain amount of time at the piano, or as repeating your pieces a certain number of times. Look at practicing as finding and solving problems in your pieces.


There are three steps in this process:


IDENTIFY THE PROBLEM. Know what that piece should sound like, and recognise the difference between the way it should sound and the way it does sound.


FIGURE OUT WHAT CAUSES THE PROBLEM. Is the problem caused by weak technique? Bad fingering? An awkward stretch or jump in the music? An unclear mental picture of the music in your mind? Whatever it is, you have to figure out the cause of the problem before you can fix it.


FIX THE PROBLEM. This might mean using some of the practice methods outlined below, changing the fingering, analyzing the music so you understand it better, or (as a last resort!) just practicing the spot over and over until it is comfortable to play. Problems you can’t solve yourself, ask your teacher or fellow students.


7. Remember three important questions. How do you know when a passage is good? How do you know that it is, technically and musically, the best it can be?


Asking yourself the following three questions is a good start. If answer "yes" to all three questions, you can have confidence you are on the right track. If there is a problem with one or more of the three elements, you need to do some problem solving.


1. Does it SOUND right? Does it have the right notes, the right rhythms, the right dynamics and phrasing, the right tempo, the right articulation, the right voicing?



2. Does it FEEL right? Are you as relaxed as possible to play this passage, or do you feel excess tension in your hands, arms, shoulders, neck, or anywhere else? In general, do your movements feel smooth and flowing or sharp and jerky? Do you even have an awareness of how your hands, arm, and body feel, or have you blocked these feelings out altogether?


3. Does it LOOK right? Can you see any evidence of excess tension? Does the choreography of your movements—hands, fingers, arms, head, and entire body—seem to match the requirements of the passage?


Looking at what you are doing is often a great help in creating a greater awareness of your muscular sensations and feelings. The muscular sensations are often very subtle; your eyes can help you tune into what you are feeling. Observing yourself in a mirror or via videotape is often very helpful.


Students often pay attention to sound only. On the piano, it is very possible to get a perfectly correct and even a beautiful and musical sound, while at the same time misusing your body in quite a terrible way. You may be able to play like this for a year or even ten years—but eventually it will catch up with you. In the meanwhile, you probably have various aches and pains and your sound and technique—even if good—are not as good as they could be.