본문 바로가기

끄적 끄적/피아노 공부

피아노 연습 방법 - 1. 구간 구간 연습

피아노 공부를 어떻게 할 것인가 나름 자습하면서 괜찮은 자료가 있어서 공유합니다. 
번역본과 원문을 같이 올리니, 혹시 필요한신 분과 함께 하려고 합니다. 음악 비전공인 점을 고려하여 발번역이라도 너그럽게 봐 주시기 바랍니다. ^^





피아노 연습 방법


1.     구간 구간 연습


곡을 작은 부분들로 나누어 각각의 부분이 좋아 질 때까지 연습하라. 그 다음에 각 부분들을 더 큰 부분들로 연결하라. 그리고 이 더 큰 부분을 좋아 질 때까지 연습하라. 전체 곡을 연주하게 될 때까지 부분들을 결합하는 것을 계속하라.

 

곡을 나눌 때는 의미를 이루는 부분들 예를 들면 한 구절, 반 구절, 두 구절-로 나누도록 할 것. 단지 두 마디나 한 줄처럼, 그것이 만약 음악적 의미를 만들지 안는다면나누지 말 것

 

처음에는 여러분의 구간이 아주 작아서 처음부터 그것을 완벽히 연주할 수 있을 정도로 작아야 한다. 그 부분에 점점 익숙해지면, 구획이 더 커 질 수 있다. 쉬운 곡이라면, 처음 시작하면서부터 구간이 더 커질 수 있지만, 어려운 곡이라면 구간은 아주 작아질 것이다.

 

학생들이 하는 가장 흔한 실수가 너무 큰 구간으로부터 시작하는 것이다. 작은 구간을 선택하고, 운지와 셈(fingering and counting)을 파악 하라. 그러고 그 구간을 주의 깊게 느린 템포로, 7번이나 그 이상 연주해보라. 그것을 한 두 번의 시도에서 무결점(최소한의 정정 메모와 셈(notes and counting))으로 연주 할 수 없다면, 그렇다면 여러분의 구간이 너무 길거나, 템포가 너무 빠른 것이다. 구간을 7회씩 연주하고 나서, 책을 덮고 그것을 암기로 연주해 보라. 그것을 모두 기억할 수 없다면, 여러분의 구간이 너무 길다. 반으로 줄여서 다시 해 보라.

 

한 곡씩 배워 나가면서, 여러분은 점차 조금씩 더 큰 구간을 다룰 수 있게 된다. 그러나 여러분이 처음 한 곡을 배운다면, 여러분의 구간은 7번 연습해 보고 외울 수 있을 정도로 충분이 작은 크기여야 한다.

 

왜 이 방법이 유효한가

 

“7회에 외우기규칙은 학습심리학에 근거한다. 만약에 자극이 단기 기억에 들어 맞을 정도로 충분히 작게 하는 것이 지켜진다면, 주의집중과 약 7회 반복으로 그 자극은 장기 기억으로 들어간다. 그리고 이 과정이 일정 기간(이를 테면 하나의 자극이 5일동안의 기간 동안 매일 7회씩 반복되는 것이 지켜진다면) 반복된다면 장기 기억은 점점 더 강해져서 영구 기억이 된다.

 

그래서 만약 시작하면서 여러분이 구간을 7회 반복으로 외울수 있게 충분이 작게 하는 것을 고수한다면, 여러분은 여러분의 단기 기억에 편안하게 적합하도록 충분히 작은 구간으로 연습하는 것이다. 이러한 구간들은 여러분의 마음이 이해하고 소화(?)하기에 가장 쉬운 것이어서 더 빨리 학습되고 기억되어서 더 오랫동안 기억이 지속될 것이다.

 

만약 연습 중에 여러분의 구간이 여러분의 단기 기억 용량에 비해 더 긴 구간이라면, 그 악절의 시작 부분은, 여러분이 악절의 마지막 부분에 도달할 때 쯤이면 여러분의 단기 기억에서 빠져 나가 버린다. 이러한 단기 기억의 과중부담은 전체 기억 과정을 방해한다. 학습과 암기는 이러한 상태에서 더욱 어려워진다.

장점

여러분이 학습하는 자연스러운 방식으로 보완해 나가는 방법으로 작업하면 여러분은 더 빨리 배우고 여러분이 배운 것을 더 오랫동안 유지할 것이다.

 

만약 한 곡 전체나 너무 긴 구간으로 연습하면, 첫 구절에서 한 모든 실수들을 끝 부분쯤에 도착할 때면 모두 잊어 버리게 된다. 작은 구간으로 연습한다면 모든 문제를 한번에 파악하게 되고 그것을 고치면 된다.

 

완벽을 목표로 할 수 있다. 작은 소절을 완벽하게 연주하는 것은 여러분이 그것을 처음 하는 날이라도 쉽다. 그러나 전체를 완벽하게 하는 것은 여러 주 동안 연습한다 하더라도 불가능해 보인다.  기억하라 : 나누어 정복하라.

 

언제 사용할 것인가

 

여러분은 이 방법을 여러분이 공부하는 모든 곡에 적용해야 한다. 그리고 여러분은 이것을 다른 방법과 결합시켜야 한다.

 

PIANO PRACTICE METHODS:

 

1. Section by Section Practice.

 

Divide your piece into small sections and practice each section until it is good. Then combine two small sections to make larger sections. Practice this larger section until it is good. Continue combining sections until you play the whole piece.

 

Make sure to divide the music into sections that make sense--a phrase, a half phrase, or two phrases, for instance. Don't just divide it by two measures or one line if it doesn't make any musical sense.

 

At the start, your sections should be quite small--small enough that you can almost play it perfect from the start. As you get more comfortable with the piece, the sections can get larger. With an easy piece, the sections can be larger to start with; with a difficult piece, the sections will be very small.

 

The most common error students make is to start with sections that are too big. Pick a small section and work out the fingering and the counting. Then try playing your section, with careful attention and at a slow tempo, seven times over. If you can’t play it flawlessly (at a minimum: correct notes and counting) after one or two tries, then your section is too long or your tempo is too fast. After playing the section seven times, close the book and try playing it by memory. If you can’t remember it all, your section is too large. Cut it in half and try again.

 

As you learn a piece, you will gradually be able to deal with larger and larger sections. But when you are first learning a piece, your sections should be short enough that you can memorize them after playing them only seven times.

 

Why this works:

 

The rule "memorize after seven times" comes from the psychology of learning. If a stimulus small enough to fit into short-term memory is observed, with attention, approximately seven times, it will enter long-term memory. If this process is repeated over a period of time (say, the stimulus is observed seven times a day for a period of five days) the long-term memory gradually becomes stronger and stronger—a "permanent" memory.

 

So if, in the beginning, you stick with sections that are small enough that you can "memorize after seven times," you will be working with sections that are small enough to fit comfortably in your short-term memory. These sections are the easiest for your mind to comprehend and process, so they will be learned and memorized more quickly and they will be retained longer.

 

If in your practice you play sections of your pieces that are longer than your short-term memory capacity, the beginning of the passage will have "slipped out" of your short-term memory by the time you reach the end of the passage. This overloading of the short-term memory disrupts the whole memory process. Learning and memorizing is much more difficult under these conditions.

 

ADVANTAGES:

 

Working in a way that complements the natural way you learn, you will learn faster and retain what you’ve learned longer.

 

If you practice a whole piece or a section that is too long, you forget all those mistakes in the first phrase by the time you get to the end. Working with a small section, you can grasp all the problems at once—and so fix them.

 

You can aim for perfection. It is easy to get one small phrase perfect, even the first day you ever practice it. But it seems impossible to get a whole piece perfect, even after weeks and weeks. Remember: Divide and conquer!

 

WHEN TO USE IT:

 

You should use this method with every piece you learn. You should also combine it with other methods.





'끄적 끄적 > 피아노 공부' 카테고리의 다른 글

디지털 피아노를 주문 하고  (0) 2015.11.25
박치탈출 1차 시도 (마음 다잡기)  (0) 2015.03.10